Yazar: Dr. | MEB
Liberal Düşünce Dergisi, Yıl: 29, Sayı: 115, Yaz 2024, ss. 35-56.
Öz
Bu araştırmada seçime katılma davranışının eğitim düzeyi ile ilişkisini incelemek amacıyla ilişkisel tarama modeli kullanılarak analiz yapılmıştır. Araştırmanın evreni Türkiye’dir. Örneklem ise 18 yaş üzeri oy kullanma yaşına gelmiş kişilerden oluşmaktadır. Örnekleme, Yüksek Seçim Kurulu istatistikleri ve Türkiye İstatistik Kurumu verileri marifeti ile toplanmıştır. 14 Mayıs genel seçimleri il istatistikleri, Yüksek Seçim Kurulu istatistik verilerinden yararlanarak, Türkiye Cumhuriyeti vatandaşlarının eğitim durumları ile Türkiye İstatistik Kurumu verileri doğrultusunda seçime katılma davranışının eğitim düzeyi ile ilişkisinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Bu kapsamda yapılan analizler sonucunda: okuma yazma bilmeyenlerin oranı ile geçerli oy kapsamı dışında kalan oy oranı arasında pozitif yönlü yüksek düzeyde ilişkinin var olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca okuma yazma bilen ancak herhangi bir okuldan mezun olmayanların oranı ile geçerli oy kapsamı dışında kalan oy oranı arasında pozitif ve orta düzeyde bir ilişki olduğu tespit edilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Siyaset Bilimi, Seçim, Katılım, Oy Kullanma, Eğitim Düzeyi.
The Relationship between Election Participation Behaviour and Educational Level: The Case of the Turkish General Election of 14 May 2023
Abstract
This study aims to examine the relationship between voting behavior and educational level using a correlational survey model. The population of the study is Turkey, and the sample consists of individuals aged 18 and above who are eligible to vote. The sample was collected using statistics from the Supreme Election Council and data from the Turkish Statistical Institute. The study seeks to investigate the relationship between the educational levels of Turkish citizens and their voting behavior during the May 14 general elections, utilizing provincial statistics from the Supreme Election Council and data from the Turkish Statistical Institute. The analyses conducted within this scope revealed that there is a strong positive correlation between the rate of illiteracy and the rate of invalid votes. Additionally, a moderate positive correlation was found between the rate of those who are literate but have not graduated from any school and the rate of invalid votes.
Keywords: Political Science, Election, Participation, Voting, Education Level.