Yazar: Dr. | Pamukkale Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi, Felsefe ve Din Bilimleri
Liberal Düşünce Dergisi, Yıl 29, Sayı 116, Güz 2024, ss. 31-49.
Öz
Bu makalede İngiliz düşünür Simon Critchley’in politik teolojisi ele elınmaktadır. Critchley iman kavramını klasik anlamından uzak bir biçimde benliğin kendisini sonsuz talebe bağlaması çerçevesinde ele alarak, böylesi bir anlayışın siyaset açısından nasıl bir motivasyon gücü vereceğini tartışır. O, din ile siyaset arasındaki ilişkiyi klasik bir biçimde sekülerleşme zemininde ele almayıp, bir kutsallaştırma uğrağı olarak dinin siyaset ile ilişkisini ele almakta ve insanlara motivasyon gücü verebilecek ve bir direniş politikasının vücuda gelmesine zemin hazırlayacak bir atmosferin nasıllığı üzerine odaklanmaktadır. Onun etik deneyim teorisi de bu noktada önemlidir. Critchley’e göre siyaset bir iktidar pratiği olarak düşünülmekten ziyade adaletsizlik karşısında duyulan tepkinin yönlendirdiği etik bir pratik olarak düşünülmelidir. Bu çalışmada Critchley’in hem iman tanımından hem de etik deneyim teorisinden hareketle böylesi bir perspektifin siyaset açısından nasıl bir imkana ve işlevselliğe sahip olduğu ele alınacaktır.
Anahtar Kelimeler: Etik, İman, Sonsuz Talep, Siyaset, Politik-teoloji, Simon Critchley.
Simon Critchley’s Political Theology
Abstract
This article examines the political theology of the British thinker Simon Critchley. Critchley, by approaching the concept of faith in a way that is far from its classical meaning, within the framework of the self’s attachment to an infinite demand, discusses how such an understanding can provide motivational power in terms of politics. He does not approach the relationship between religion and politics in a classical way on the grounds of secularization, but focuses on the relationship between religion and politics as a moment of sanctification, and on the creation of an atmosphere that can provide motivational power to people and prepare the ground for the emergence of a policy of resistance. His theory of ethical experience is also important at this point. According to Critchley, politics should not be considered as a practice of power, but rather as an ethical practice guided by a reaction to injustice. In this study, the possibility and functionality of such a perspective in terms of politics will be discussed, based on both Critchley’s definition of faith and his theory of ethical experience.
Keywords: Ethics, Faith, Infinite Demand, Politics, Political-theology, Simon Critchley.